Hva betyr CRM?

CRM er en forkortelse av Customer Relationship Management, som handler om å jobbe aktivt med kunderelasjoner, ofte ved hjelp av et CRM-system.

Et CRM-system er en IT-støtte og et verktøy som gir deg full kontroll over kunderelasjonene dine, hjelper deg med kundeprospektering, salg- og markedsstrategier, samt skaper smidige løsninger for support og analyser.

Hensikten med et CRM-system er å skape fornøyde kunder som blir værende, og som gir bedriften din et godt omdømme. Kort og godt: CRM er en enkel og lønnsom filosofi i kombinasjon med smart teknologi.

Last ned vårt materiale
Bruk CRM og et CRM-system for å få et helhetsbilde av kunden

Sentraliser kundedataene dine med CRM

Samlet kundeinformasjon

For å kunne jobbe strukturert med kunderelasjoner kreves det orden og system. Dette er derfor det første og viktigste målet med CRM for mange bedrifter. Et CRM-system samler all kundeinformasjonen du trenger på ett og samme sted, og sørger for at det blir enkelt å finne korrekt informasjon.

Automatiser prosesser

Med rett verktøy får du enkelt orden på kundeinformasjonen, og økt effektivitet i hverdagen lager mer plass til å overraske kundene med god kundeservice. Da kan du gi kundene dine det lille ekstra. Sjansen er stor for at kundene dine blir så fornøyde at de velger å bli hos deg – og snakker positivt til andre om bedriften din.

Innsikt og rapportering

Når all informasjonen er samlet på et sted, kan du jobbe mer effektivt med kunderelasjonene. Finn frem lister, rapporter og statistikk i elegante dashboards med ett klikk i CRM-systemet. Å kunne finne riktig informasjon mer effektivt innebærer også rask innsikter, hurtigere reaksjon og nye muligheter til å være proaktiv.

Derfor er en CRM-strategi så viktig

Du skiller deg ut som leverandør

Hva skjer når kundene opplever at produktene eller tjenestene er likeverdige uansett leverandør? De velger bedriften som de synes er «best». Når priser og produkter er likeverdige, blir beslutningen basert på følelser. Et CRM-system sørger for at bedriften din blir enkel å ha med å gjøre og holder det dere lover.

Bedre kundeservice og markedsføring

Kunder som føler seg dårlig behandlet forteller gjerne om det til andre, og det samme gjelder for kunder som har blitt positivt overrasket. Customer Relationship Management handler akkurat om det å forbedre kundehåndteringen og lage flere positive opplevelser. CRM fører derfor til en veldig god, billig og effektiv markedsføring igjennom fantastiske omtaler fra de fornøyde kundene dine.

Bedriften din eier relasjonene

Vet du hvilke kunder selgeren din har hatt kontakt med, eller hva som er avtalt? Kan du være sikker på at kundene dine ikke følger med selgeren til den nye jobben? Med et CRM-verktøy er det bedriften din som eier kundeinformasjonen i stedet for enkeltmedarbeidere, og alle har oversikt over hva som har blitt sagt og gjort – når, hvor og av hvem.

Mer lønnsom kundereise og økt salg

Det er både enklere og billigere å beholde eksisterende kunder enn å skaffe nye. Og uansett hvor fantastiske produkter eller tjenester bedriften din tilbyr, så vil dere til slutt ikke selge noen ting dersom kunderelasjonene er dårlige. Kunder er mer enn bare en mulighet for salg, og hvis dere bruker alle anledninger til å pleie kundene med støtte fra et CRM-program, så er det også en større sjanse for at dere får mer langsiktige, lojale og lønnsomme kunder.

Analyser behovene og reager raskere

Det er ingen hemmelighet at bedrifter drar nytte av å ha oversikt over kundene sine. Til tross for dette er det en vanlig fallgruve at alt for mange bedrifter mangler verdifulle innsikt og oversikt som driver bedriften framover. Med et CRM-verktøy samler du all viktig kundeinformasjon på ett og samme sted. Ved hjelp av informasjonen i CRM-verktøyet kan dere jobbe datadrevet for å identifisere nye kundebehov og håndtere potensielle kunder på rett måte.

Slik får du sterkere kunderelasjoner

FAQ: Vanlige spørsmål og svar om CRM

Hva er Customer relationship management (CRM)?

CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management (kunderelasjonshåndtering) som innebærer å jobbe aktivt og strukturert med å forbedre kunderelasjoner og skape langsiktige relasjoner. Dette kan innebære å sette opp interne strukturer for hvordan en bedrift kommuniserer med kundene sine, og for gjøre jobben enklere er det vanlig å støtte seg på en eller annen form for IT-verktøy slik som et CRM-system.

Hva er et CRM-system?

Et CRM-system kan også kalles for et CRM-verktøy eller et CRM-program, og er en IT-støtte som gir deg full kontroll på kunderelasjonene dine ved å samle all kundekommunikasjon på ett og samme sted. Et CRM-system kobles også med fordel sammen med andre viktige IT-systemer, som forretningssystemer (ERP) for å gi et helhetlig bilde av hver enkelt kunde.

Hva brukes et CRM-system til?

Bruksområdene for et CRM-system er bortimot uendelige, men det vanligste er støtte rundt aktiviteter relatert til salg, markedsføring og kundeservice. Innen salg kan CRM-systemet for eksempel forenkle prospekteringen av nye kunder, oppfølging av kundesamtaler, samt lage et overblikk over salgspipelinen. Innen markedsføring brukes CRM-systemet ofte for å håndtere innkommende leads fra hjemmesiden, samt til gjennomføring og analyser av kampanjer og nyhetsbrev. Kundeservice og supportfunksjoner bruker i tillegg ofte CRM-systemet til å håndtere innkommende henvendelser og spørsmål fra kunder.

Hva trenger man et CRM-system til?

Det finnes uendelig med fordeler med et CRM-system og det er en løsning på flere problemer. Verktøyet hjelper deg med å få flere kunder, og hjelper samtidig til med å utvikle relasjonene til de eksisterende kundene. Med et CRM-system samles all viktig kundeinformasjon på samme sted, noe som bidrar til mindre administrasjon og bedre samarbeid mellom kolleger og avdelinger. Kort og godt så trenger man et CRM-system for at medarbeiderne skal kunne fokusere på å bygge kunderelasjoner, i stedet for hele tiden å lete etter informasjon som er spredt på ulike steder.

Hvordan velger jeg riktig CRM-system?

Å velge CRM-system er ikke alltid like enkelt. Derfor er det lurt at du og kollegaene dine analyserer ulike alternativer og spør dere selv: Hvorfor gjør vi denne satsingen? Hvilke problemer vil dere at CRM-verktøyet skal løse? Hvem skal jobbe i verktøyet? Hvilke funksjoner er viktige for våre brukere? Hvordan ser budsjettet vårt ut? Ved å finne ut hvor dere er og hvor dere vil, reduserer dere risikoen for sidespor og øker sannsynligheten for å finne riktig leverandør raskere. Les mer i vår guide: Lykkes med ditt CRM-prosjekt.

Kan CRM-systemet tilpasses etter mine behov?

Selvfølgelig. For at du skal få mest mulig ut av et CRM-system er det viktig at det er tilpasset etter akkurat din bedrift og deres prosesser, samt at det løser akkurat dine problemer. Et CRM-system skal alltid utformes etter menneskene og prosessene som skal bruke verktøyet. Da slipper du i tillegg å betale for unødvendige komponenter som du verken trenger eller kommer til å bruke.

Kan et CRM-system integreres med annen programvare?

Vi tror på at alle IT-systemer skal gjøre det de er best til, og etterpå integreres med hverandre for å dele informasjon som de ulike programmene kan dra nytte av. Ved å integrere og dele informasjon mellom CRM-systemet ditt og andre IT-verktøy kan du få tilgang til all informasjonen på ett og samme sted, i stedet for å lete etter den i ulike systemer. Det betyr at informasjonen havner der den hører hjemme, og at alle avdelinger får det systemet som passer dem aller best.

Er CRM-systemer også egnet for små og mellomstore bedrifter (SMB)?

Å investere i et CRM-system kan føles som en stor investering, og har i tillegg et rykte om at det kun er lønnsomt for store bedrifter. Å ha et verktøy som pleier kunderelasjoner og lager nye forretningsmuligheter er ekstremt viktig for bedrifter i en vekstfase, og er en minst like lønnsom investering også for mindre bedrifter.

Hva koster et CRM-system?

I dag finnes det tusenvis av CRM-systemer på markedet. Noen er helt gratis, og andre krever en større investering. Men det finnes noe for alle lommebøker. Alt fra prosjekter som bare koster noen hundrelapper i måneden, til millionbeløp. Sjekk våre priser her.

Kan jeg teste et CRM-system gratis før jeg kjøper?

Mange vil teste et CRM-system før de bestemmer seg for å investere, og selvfølgelig skal også du få gjøre det. Derfor tilbyr vi deg muligheten til å klemme og kjenne på våre CRM-verktøy før du bestemmer deg. Lime CRM er vårt komplette CRM-system som tilpasses etter behovene dine. Les mer om våre produkter og test gratis for å få en følelse av hvordan det er å jobbe i verktøyet.

Les mer om våre produkter

Din lokale CRM-leverandør i Norge

1990 var året da Lime Technologies ble grunnlagt i Sør-Sverige. I Norge har vi vært i virksomhet siden 2010, og med kontor i Oslo har vi i dag over 200 fornøyde norske kunder.

Helt siden begynnelsen har målet vårt vært å levere eksepsjonelt brukervennlige CRM-systemer som forenkler hverdagen. Vi jobber med å tilby de beste og mest brukervennlige verktøyene, for at alle nordiske bedrifter skal kunne bli kundemagneter som både beholder eksisterende kunder og tiltrekker seg nye.

I dag er det viktigere enn noen gang å opprettholde gode kunderelasjoner. Derfor er det gull verd å ha all informasjon samlet på ett og samme sted samt få et helhetsbilde av kunden i ett eneste verktøy. Nysgjerrig på hvordan Lime kan hjelpe dere? Kontakt oss for en samtale. Vi kommer også gjerne på besøk hos bedriften din hvis muligheten byr seg – uansett hvor i Norge dere befinner dere.

Kontakt oss