I takt med at det daglig stadig sendes flere e-poster, har også konkurransen om å fange mottakerens oppmerksomhet blitt stadig tøffere. E-postmarkedsføring er fremdeles en av de digitale kanalene med høyest ROI, men det er viktigere enn noensinne å benytte den på riktig måte og skille seg ut i mengden. Mange som benytter seg av e-postmarkedsføring, opplever at de ikke når frem helt slik de hadde ønsket. Derfor har vi gått gjennom noen vanlige fallgruver, som dessuten er enkle å unngå.

Innholdet virker ikke interessant

Så fort e-posten er sendt, er det første målet at så mange som mulig skal åpne den, og aller helst engasjere seg i innholdet. Men for at noen skal ønske å se innholdet i e-posten, må den virke interessant og kunne tilføre en verdi for mottakeren. Mange glemmer dessverre emnefeltets betydning, og vekker dermed ikke nok oppmerksomhet til at mottakeren klikker seg videre. Gi emnefeltet litt ekstra kjærlighet og bruk det til å skape nysgjerrighet eller undring. Når emnefeltet er klart, er neste trinn å skrive en interessant forhåndsvisningstekst – teksten som ofte er synlig under emnefeltet – for å skape et så godt førsteinntrykk av e-posten som mulig.

E-posten er for upersonlig

Det er altfor mange bedrifter som benytter seg av generiske e-poster, som ser like ut uansett hvem mottakeren er. Dette fungerer sjelden optimalt. En viktig suksessfaktor har vist seg å være en mer personlig tilnærming. Mottakerne vil ikke ha masseutsendelser uten relevans – det er deres personlige relasjon til varemerket som er viktig for dem. Det lønner seg derfor alltid å sjekke hvordan du kan gjøre utsendelsen mer personlig og snakke direkte til mottakeren. Noen ganger fungerer det å bruke en mer personlig tone, men ofte kreves det segmentering og andre knep for å fange leseren.

Les mer om segmentering og en mer personlig strategi i vår e-guide

Slik lykkes du med personlig e-postmarkedsføring

Mottakeren får en hel roman

I snitt bruker en mottaker bare 12 sekunder på en åpnet e-post – dette stiller ekstra krav til at informasjonen skal være lett å lese og oversiktlig. Vi vil jo ikke kjede leseren! Dersom du trenger å ha med mye informasjon, kan det være bedre å ha en kort oppsummering med en lenke til nettsiden. Ikke glem å ha en tydelig call-to-action (CTA). Gi rett og slett leserne en smakebit som får dem til å ville vite mer.

Formatet fungerer ikke på mobil

En studie av Adestra viser at 61,9 % av alle e-poster åpnes fra en mobil enhet, og ifølge Campaign Monitor vil en e-post som ikke vises korrekt i mobilen, vanligvis slettes i løpet av tre sekunder. Dersom innholdet ikke er tilpasset enheten, blir e-posten ofte vanskelig å lese, og terskelen for å slette den blir lavere. Husk derfor å benytte maler som fungerer både på datamaskin og mobil. Hvis e-posten ikke kan vises, spiller det dessverre ingen rolle hvor relevant innholdet er.

Å lykkes med e-postmarkedsføring

Det er naturligvis mange faktorer man må ha i tankene for å lykkes med e-postmarkedsføring, og det er viktig å finne en balanse mellom hvilket innhold dere ønsker å nå ut med og hva mottakeren faktisk ønsker å lese. Det er alltid lurt å A/B-teste innhold, segmentering og layout for å se hva som gir best resultat. I vår nye guide går vi nærmere inn på hvordan du skal gjøre suksess med e-postmarkedsføringen din, med konkrete eksempler og historier fra virkeligheten. Hvordan kan man jobbe med personalisering som strategi, hvilke KIP-er er viktige å følge opp og hvordan fungerer egentlig segmentering?

Last ned e-guiden

Slik lykkes du med personlig e-postmarkedsføring

 

Med Lime Newsletter kan du skape visuelle og målbare utsendelser basert på dine kundedata. Sett sammen de funksjonene du trenger, og start kommunikasjonen!

Les mer om Lime Newsletter