E-mail marketing, eller e-postmarkedsføring, er en kommunikasjonskanal som har vokst seg sterk de siste årene. Det er dessuten en kostnadseffektiv måte å holde kontakt med både potensielle og eksisterende kunder på. Har du ikke kommet helt i gang med e-mail marketing og lurer på hvorfor det er et bra supplement til annen markedsføring? Her kommer fire soleklare årsaker til at du bør kjøre i gang med e-mail marketing allerede i dag!

E-post har høyest klikkfrekvens

Med ca. 2,7 milliarder aktive brukere på Facebook er det lett å ta for gitt at sosiale medier er den beste måten å nå ut til den ønskede målgruppen din. Og ja, det er en fantastisk kommunikasjonskanal, men det er langt ifra den eneste.

Faktum er at klikkfrekvensen for e-post ligger på rundt 3,5 %. Klikkfrekvensen for en Facebook-annonse ligger så lavt som rundt 1 %. Det er altså mer enn 3 ganger så stor sjanse for at mottakeren klikker seg videre fra mailen din som fra en Facebook-annonse.

Kontrollert og målbar kommunikasjon

I gjennomsnitt leveres 90 % av e-postene til mottakerne dine, mens innleggene dine på sosiale medier bare vises for ca. 6 % av følgerne dine. Dette er fordi Facebook og LinkedIn kontinuerlig må oppdatere nyhetsstrømmen på grunn av volum av poster. Via e-post kan mottakeren selv bestemme hvilke utsendelser hun vil lese, i stedet for en algoritme.

En annen fordel med e-mail marketing er målbarheten. Du kan se nøyaktig hvor mange og hvem som åpner, klikker seg videre og viser interesse for hver utsendelse. Du kan enkelt følge opp hvilke utsendelser som gir best respons og tilpasse deg deretter.

Med Lime Newsletter kan du enkelt skape visuelle og målbare e-postutsendelser basert på kundedataen din. Les mer om hvilke muligheter det medfører her.

Finn ut hvilke leads som er «hotte»

Ettersom e-postutsendelsene dine er målbare, kan du gå inn på detaljnivå for å se hvilke personer som er interessert i hva. Dersom en mottaker ofte leser e-postene  og dessuten klikker på lenker for å registrere seg på en nettside, eller leser mer om en artikkel, kan du enkelt sende denne personen videre for å bli kontaktet av en salgskollega. Dette gjør det lett å fange opp og nå personer som er interessert i tjenestene/produktene deres. Kollegaene dine kommer  til å elske at du sender dem varme leads.

Styrk merkevaren deres

Sosiale medier er bra for å styrke merkevaren, men mange glemmer å kombinere det med e-mail marketing. Mottakere som har meldt seg på et nyhetsbrev har aktivt vist interesse for virksomheten din og vil vite mer. Sørg for å ta vare på dette og styrk samtidig merkevaren gjennom relevant informasjon på sosiale medier. Slik vil man alltid være top-of-mind hos potensielle kunder. Visste du at det for eksempel er mulig å importere e-postlister på sosiale medier og markedsføre innleggene dine mot dem?

Med andre ord er e-mail marketing er et godt supplement til det arbeidet du allerede gjør på sosiale medier. Dessuten er det en kommunikasjonskanal med høy leveringsevne og mulighet til å enkelt kunne følge opp resultatene på kampanjene dine. Kan det bli bedre?

Vil du vite mer om hvordan du kan jobbe med e-mail marketing? Les guiden vår om hvordan du lykkes med e-mail marketing.