Det er ikke så rart at virksomheter i mange år har forsøkt å finne svaret på når det absolutt beste tidspunktet for å ta kontakt med potensielle og eksisterende kunder er. Med riktig timing i salgsarbeidet ditt kommer du ikke bare til å få flere konverteringer, men også til å arbeide mer effektivt og få mer tid til disposisjon. Men hva viser egentlig forskningen? Her kommer noen verdifulle innsikter.

E-post: Morgen, ettermiddag og midt i uken

CoSchedule har sammenlignet 10 forskjellige undersøkelser om e-postmarkedsføring og kommet fram til at de beste tidene for å sende e-post er:

  • Ukedager i rangert rekkefølge: Tirsdag, torsdag og onsdag.
  • Klokkeslett: Det finnes ikke et magisk klokkeslett, men morgen eller ettermiddag anbefales.

Dersom du skal sende en e-post til et prospekt eller en kunde og vil øke sjansen for at den blir lest, bør du derfor sørge for å sende den på tirsdag morgen eller tirsdag ettermiddag. Men du kan selvfølgelig ikke begrense utsendelse av e-post til en dag i uken. Prøv helst å unngå mandager og fredager, samt å sende e-post rundt lunsjtid.

Ringe: Formiddag, sen ettermiddag og midt i uken

En god og gammeldags telefonsamtale kan føre med seg mange fordeler når du skal kommunisere med både potensielle og eksisterende kunder. Det er personlig og gir deg muligheten til å diskutere og besvare mer komplekse spørsmål raskere enn gjennom en lang dialog på e-post. Samtidig kan en telefonsamtale forstyrre den du ringer, og krever mer oppmerksomhet fra mottakeren enn en e-post. Derfor er timingen viktig.

Salesmate har gjort en undersøkelse på hvilke dager og tider som er de beste å ringe på for å oppnå en vellykket salgssamtale:

  • Ukedager i rangert rekkefølge: Onsdag, torsdag og tirsdag.
  • Klokkeslett i rangert rekkefølge: 16.00–17.00, 10.00–11.00, 15.00–16.00

For å øke sjansen for at personene du ringer svarer og tar seg tid til å prate med deg, bør du altså ringe dem en onsdag kl. 16.00 – 17.00. Hvis du kan, sørg for å unngå samtaler på fredager, mellom kl. 12.00–15.00 og etter kl. 17.00.

OBS! Det finnes et unntak til de beste tidene for å ringe! Dette er dersom du får inn et lead som du skal kontakte. Etter en time reduseres nemlig sjansen for å få svar med så mye som 11 ganger. Så dersom du får inn et lead fra for eksempel hjemmesiden deres eller support, ring dem så fort du har mulighet, uansett tidspunkt eller dag!

Close salg: Se fredager som en mulighet

Det absolutt morsomste med salg er jo å close salg, men hvordan forbedrer du sjansene dine for å close flere salg? I tillegg til hardt salgsarbeid, viser statistikken at det finnes spesifikke ukedager som er bedre å close salg på enn andre.

Mange salg closes på onsdager, men dette kommer delvis av at onsdagen er den dagen i uken da selgerne er mest aktive med samtaler, e-poster og møter. Da er det ikke så rart at man closer flere salg, eller hva?

Fredager er fortsatt den beste dagen for å close salg. Dersom du er en av de som begynner å slappe av på fredager og tenker at det ikke er en god idé å close salg rett før helgen, er det på tide å revurdere. Selv om fredag er en dårlig dag å prospektere, er det en perfekt dag for å pleie eksisterende salgsdiskusjoner og close salg som har trukket ut i tid.

Last ned: 10 konkrete salgstips for B2B

Ikke gå glipp av guiden vår, som gir konkrete salgstips for å lykkes i hver salgssamtale.

Last ned 10 konkrete salgstips for B2B