Et CRM-system hjelper deg med å få orden og kontroll på kundeinformasjonen, slik at du kan arbeide mer strukturert med kunderelasjonene dine. Men hva betyr det for deg som selger? Og hvordan kan du bruke et CRM-verktøy til din fordel? Her gir vi deg 7 eksempler på smarte CRM-funksjoner som hjelper deg med å maksimere salget ditt.

1. Spar tid med et komplett kundebilde

Et CRM-system samler all forretnings- og kundeinformasjon på et og samme sted, slik at du som selger kan bruke tiden din på det som er viktigst: å møte kunden på en profesjonell og personlig måte.

Du slipper å sløse bort tiden din på å lete etter informasjon i excelfiler og post-it-lapper, eller spørre rundt blant kollegaer om hva som er blitt lovet til en spesiell kunde. Slå heller kunden opp i CRM-verktøyet og få presentert en komplett oversikt. Hvilket produkt/tjeneste har de kjøpt tidligere? Har vi noen pågående aktiviteter eller prosjekter sammen? Hvor mye har vi fakturert dem det siste året? Med all informasjonen på et sted slipper du å leke detektiv, og kan heller legge energien din på å møte prospektene og kundene dine på best mulig måte. Det sier seg selv at det gir deg mer tid til å kunne bearbeide flere kunder, noe som i lengden kommer til å resultere i flere salg!

2. Øk salget ditt og få fart på closingen

Som selger er det opp til deg å drive salgsdiskusjonene dine framover, men iblant kan det være vanskelig å vite hvordan du skal ta det nestet steget framover for å close et potensielt salg. Et CRM-system leder deg gjennom hvert salg og sørger for at du alltid vet hva som er neste steg i salget. Planlegg også fremtidige aktiviteter og la CRM-systemet sende påminnelser når det er tid for å booke et møte, følge opp en salgsmulighet eller sende et tilbud. Dette hjelper deg med å drive salgsmulighetene framover og close salget raskere.

3. Automatiske varsler når du closer salg

Det råder ingen tvil om at det er en herlig følelse å close et salg. En følelse du ofte vil dele med leder og kolleger. Men ville det ikke vært deilig å slippe å informere om sånt manuelt? Det synes i alle fall vi!

Koble CRM-systemet sammen med noen av de interne kommunikasjonskanalene (for eksempel Slack, Workplace eller e-post) deres, så sendes det ut automatiske varsler så snart du har merket et salg som «vunnet» i CRM-systemet. Dere bestemmer selv hvilken informasjon som skal sendes ut, men som et forslag kan dere inkludere hvem som har solgt inn prosjektet, kundenavn og salgsverdien. Dette sparer tid for alle slik at det kan legges mer fokus på å close enda et salg.

4. Tall og prognoser på nulltid

Hvor mange salgssamtaler utførte du i forrige måned? Hvordan ser salgspipelinen din ut? Kommer du til å nå budsjettmålet ditt? Hvor stor hit rate har du på salgene dine? Det kan være tidkrevende å sammenligne og følge opp salgsarbeidet ditt dersom du må regne det ut på egen hånd.

Logg alle aktivitetene og salgene dine i CRM-systemet ditt slik at du med bare noen klikk kan hente ut statistikk om hvordan du og teamet ditt presterer ut ifra bestemte mål og KPI-er. Ønsker du også å hente ut visuelle bilder og grafer på hvordan du presterer, kan du koble CRM-systemet til et BI-verktøy.

5. Flere salg på gang samtidig

Det er ikke enkelt å drive 10, 15 eller 20 salgsmuligheter på en og samme gang. Man må holde oversikt over dialoger, tilbud og oppfølginger. Det er hvert fall ikke enkelt uten støtte! De fleste personer klarer nemlig bare å lagre 7 saker (+/-2) i arbeidsminnet samtidig. Så hvordan skal du lykkes med det? Ved å la CRM-systemet ditt være «superminnet» ditt! La CRM-systemet ditt holde oversikt over alle salgene dine, og gi deg en påminnelse dersom du har glemt å kontakte en kunde eller følge opp et tilbud. Dette gjør at du kan sjonglere flere muligheter samtidig, uten at noe faller mellom stolene.

6. Redusert administrasjon

Administrative oppgaver er ofte uunngåelige innen salg. Samtidig er det sannsynligvis en av de oppgavene som selgere misliker mest. Hvis du bruker et CRM-system på riktig måte, kan du derimot spare mye tid som ellers hadde gått med til administrasjon. Ved hjelp av integrasjoner til systemer som du bruker i hverdagen din (for eksempel ERP og eposten din), slipper du å mate inn samme informasjon på flere plattformer. Du kan også sørge for at CRM-systemet har snarveier som hjelper deg med å importere eller sette opp salgsmål «i bolker», bare for å nevne noen.

Dersom du synes at CRM-systemet ditt skaper mer administrasjon enn du har bruk for, er det sannsynligvis på tide å undersøke om det er mulig å forbedre systemet på en eller annen måte.

7. Minimalt med klikk for å ringe samtaler

Dersom du benytter deg av en telefonsentral, bør du selvfølgelig koble den til CRM-systemet ditt. Hvis en kontakt som er registrert i systemet ringer deg, får du øyeblikkelig kundeinformasjonen presentert i CRM-systemet ditt. Men det slutter ikke der! Du kan også ringe en kontakt direkte fra CRM-systemet. Det innebærer at du slipper å skrive inn lange telefonnummer manuelt, og gjør det lettere å fokusere på det som er viktig – selve samtalen.

Vil du lese mer om hva CRM betyr og fordelene med et CRM-system? Les mer på siden vår Hva er CRM?