Noen mener at selgertalentet er medfødt. Men selv om du har et medfødt konkurranseinstinkt og naturlige sosiale egenskaper som lett får mennesker til å trives i nærheten av deg, kreves det hardt arbeid for å bli en virkelig dyktig selger. Det finnes mange gode egenskaper som kan hjelpe deg på veien, og under har vi listet opp 5 egenskaper som vi hos Lime mener er de viktigste for å bli en virkelig dyktig selger – og tips til hvordan du kan utvikle disse.

1. Du arbeider strukturert for å nå salgsmålene dine

Som selger bør du alltid sørge for å jobbe strukturert for å nå salgsmålene dine. Du bør også vite hvilke aktiviteter du bør prioritere og hvilke salgstrinn som kreves for å close. Slik får du gjennom salgene du har satt opp som mål (og gjerne flere!).

Den beste måten å jobbe strukturert på er å kartlegge salgsprosessen din og beregne hva gjennomsnittet av salgene dine er verdt. Ved hjelp av dette kan du enkelt regne ut hvor mange samtaler, salgsmøter og tilbud du må sende ut for å nå salgsmålene dine. Les mer om dette i artikkelen vår om hvordan du strukturer salgsprosessen din i 3 trinn.

2. Du jobber effektivt

I tillegg til å jobbe strukturert er det også viktig at du holder oversikt over hvor effektivt du jobber og at du hele tiden prøver å optimalisere dagene dine. Det kan handle om å legge store oppgaver til morgenen når du er mest fokusert, utnytte reisetid for å skrive møtesammendrag, eller allokere tid spesifikt, for eksempel til å svare på e-post. På den måten ungår du at tiden din spises opp av e-post håndtering etter hvert som de ramler inn i innboksen din.

3. Du bryr deg om kundene dine

Dersom du virkelig ønsker å lykkes som selger, må du genuint ville hjelpe kundene dine. Når du ser, hører og kjenner kundene dine, får du en bedre forståelse av kundenes behov. Du kan da lage et uvurderlig tilbud som faktisk løser problemene deres, og bygge en fornøyd og lojal kundebase som fortsetter å kjøpe av deg. Du vet sikkert allerede at det koster mer å skaffe en ny kunde enn å beholde en eksisterende, så sørg for at kundene du får inn blir veldig fornøyde! Da kommer du til å få tilbakevendende kunder som hjelper deg med å nå salgsmålene dine om og om igjen.

Psst! Selv om du bryr deg om kundene dine, kan det noen ganger være vanskelig å huske alt de har sagt. Les mer om hva CRM er godt for og hvordan CRM holder styr på kundeinformasjonen din.

4. Du er tillitvekkende

Salg – spesielt innen B2B – handler om å skape profesjonelle relasjoner som bygger på tillit. Ingen vil gjøre forretninger med noen man ikke kan stole på. Derfor må du være tillitvekkende i salget ditt.

I tillegg til å være deg selv og være ærlig, er vårt absolutt beste tips for å skape tillit å alltid holde det du lover. Dette skal du ikke bare gjøre en gang, men hele tiden. Alfa og omega innen salg er å aldri love noe som du ikke er sikker på at du kan holde.  Dersom du har lovet å ringe et spesifikt tidspunkt, bør du ringe da! Dersom du har lovet at du kan levere et prosjekt innenfor en spesifikk tidsramme, bør du også sørge for at alt er levert i tide! Det er bedre å love litt mindre og levere litt bedre – ikke bare styrker kundens tillit til deg, men kunden blir positivt overrasket når du leverer tidligere eller mer enn forventet.

5. Du holder motivasjonen oppe

Det kreves tøffe cold calls, kjedelig administrasjonstid og mange nei for å få nyte den søte smaken av å close et salg. Her heller finnes det ingen snarveier og derfor må du hele tiden holde motivasjonen oppe og kjempe videre, selv om du har tapt 5 salg på en dag. Hvis dette er noe du strever med, så tenk over hva det er som gjør at du mister motivasjonen og hva du selv kan gjøre for å holde den oppe. Er det for eksempel vanskelig for deg når du får mange nei under salgsamtalene? Regn da ut hvor mange nei som kreves for at du skal få et ja. Dermed blir det mye lettere å håndtere et nei ettersom du vet at det tar deg et steg nærmere å close et salg. Det er en skam å gi seg!